Μπορείτε να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα της δυσλεξίας πριν ακόμα το παιδί σας αρχίσει να διαβάζει, εάν γνωρίζετε τι να προσέξετε.

Από 3 έως 5 ετών

  • Το παιδί σας δε δείχνει ενδιαφέρον να παίζει παιχνίδια με ήχους λέξεων, όπως η επανάληψη ή η ομοιοκαταληξία;
  • Έχει δυσκολία να μάθει παιδικά στιχάκια;
  • Συχνά προφέρει λάθος τις λέξεις και επιμένει να χρησιμοποιεί “μωρουδιακή” γλώσσα;
  • Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα γράμματα του ονόματος του;
  • Έχει δυσκολία να θυμάται τα ονόματα των γραμμάτων, των αριθμών ή των ημερών της εβδομάδας;

Από 5 έως 6 ετών

  • Το παιδί σας αδυνατεί να αναγνωρίσει και να γράψει γράμματα, να γράψει το όνομα του ή μοιάζει να επινοεί την ορθογραφία των λέξεων;
  • Αντιγράφει λάθος τους αριθμούς (3-Ε, 9-6);
  • Τα γράμματα του δεν ακουμπούν στη γραμμή και έχει δυσκολία στο χωρικό προσανατολισμό (δεν αναγνωρίζει το δεξί και το αριστερό);
  • Έχει δυσκολία να χωρίσει τις λέξεις σε συλλαβές;
  • Έχει ακόμα δυσκολία να αναγνωρίσει λέξεις που έχουν ομοιοκαταληξία;
  • Αδυνατεί να συνδέσει τα γράμματα με ήχους;
  • Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα φωνήματα και για αυτό δυσκολεύεται να βρει λέξεις, που να αρχίζουν ή να περιέχουν το φώνημα; (π.χ. βρες μία λέξη που να αρχίζει από ρ)
  • Αδυνατεί να διαβάσει εύκολες μονοσύλλαβες λέξεις;
  • Κάνει λάθη στην ανάγνωση;
  • Παραπονιέται, πόσο δύσκολο είναι το διάβασμα και αρνείται να το κάνει;

Από 7 και άνω

  • Προφέρει λάθος μεγάλες ή δύσκολες λέξεις;
  • Μπερδεύει λέξεις που «ακούγονται» το ίδιο; (μαντήλι – καντήλι);
  • Μιλάει με διστακτικότητα και χρησιμοποιεί συχνά γενικές λέξεις;
  • Παρουσιάζει δυσκολία στην απομνημόνευση ημερομηνιών, ονομάτων, εποχών, ημερών, τηλεφωνικών αριθμών…;
  • Μοιάζει να μαντεύει τις πολυσύλλαβες λέξεις, όταν διαβάζει, αντί να τις προφέρει;
  • «Πηδάει» συλλαβές των λέξεων;
  • Εμφανίζει μειωμένη κατανόηση ενός παραμυθιού;
  • Όταν διαβάζει δυνατά, αντικαθιστά εύκολες λέξεις με συνώνυμες δυσκολότερες;
  • Συγχέει γράμματα που μοιάζουν οπτικά και ακουστικά; (γ-χ, β-δ);
  • Συλλαβίζει «κομπιαστά»;
  • Δεν είναι ορθογράφος και τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα;
  • Παραλείπει, προσθέτει, αντικαθιστά γράμματα – συλλαβές στο γραπτό λόγο;
  • Δε χρησιμοποιεί τα κεφαλαία ή τα χρησιμοποιεί εκεί, που δε χρειάζεται;
  • Δε χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης;