Μπορείτε να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα της δυσλεξίας πριν ακόμα το παιδί σας αρχίσει να διαβάζει, εάν γνωρίζετε τι να προσέξετε.
Από 3 έως 5 ετών
- Το παιδί σας δε δείχνει ενδιαφέρον να παίζει παιχνίδια με ήχους λέξεων, όπως η επανάληψη ή η ομοιοκαταληξία;
- Έχει δυσκολία να μάθει παιδικά στιχάκια;
- Συχνά προφέρει λάθος τις λέξεις και επιμένει να χρησιμοποιεί “μωρουδιακή” γλώσσα;
- Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα γράμματα του ονόματος του;
- Έχει δυσκολία να θυμάται τα ονόματα των γραμμάτων, των αριθμών ή των ημερών της εβδομάδας;
Από 5 έως 6 ετών
- Το παιδί σας αδυνατεί να αναγνωρίσει και να γράψει γράμματα, να γράψει το όνομα του ή μοιάζει να επινοεί την ορθογραφία των λέξεων;
- Αντιγράφει λάθος τους αριθμούς (3-Ε, 9-6);
- Τα γράμματα του δεν ακουμπούν στη γραμμή και έχει δυσκολία στο χωρικό προσανατολισμό (δεν αναγνωρίζει το δεξί και το αριστερό);
- Έχει δυσκολία να χωρίσει τις λέξεις σε συλλαβές;
- Έχει ακόμα δυσκολία να αναγνωρίσει λέξεις που έχουν ομοιοκαταληξία;
- Αδυνατεί να συνδέσει τα γράμματα με ήχους;
- Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα φωνήματα και για αυτό δυσκολεύεται να βρει λέξεις, που να αρχίζουν ή να περιέχουν το φώνημα; (π.χ. βρες μία λέξη που να αρχίζει από ρ)
- Αδυνατεί να διαβάσει εύκολες μονοσύλλαβες λέξεις;
- Κάνει λάθη στην ανάγνωση;
- Παραπονιέται, πόσο δύσκολο είναι το διάβασμα και αρνείται να το κάνει;
Από 7 και άνω
- Προφέρει λάθος μεγάλες ή δύσκολες λέξεις;
- Μπερδεύει λέξεις που «ακούγονται» το ίδιο; (μαντήλι – καντήλι);
- Μιλάει με διστακτικότητα και χρησιμοποιεί συχνά γενικές λέξεις;
- Παρουσιάζει δυσκολία στην απομνημόνευση ημερομηνιών, ονομάτων, εποχών, ημερών, τηλεφωνικών αριθμών…;
- Μοιάζει να μαντεύει τις πολυσύλλαβες λέξεις, όταν διαβάζει, αντί να τις προφέρει;
- «Πηδάει» συλλαβές των λέξεων;
- Εμφανίζει μειωμένη κατανόηση ενός παραμυθιού;
- Όταν διαβάζει δυνατά, αντικαθιστά εύκολες λέξεις με συνώνυμες δυσκολότερες;
- Συγχέει γράμματα που μοιάζουν οπτικά και ακουστικά; (γ-χ, β-δ);
- Συλλαβίζει «κομπιαστά»;
- Δεν είναι ορθογράφος και τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα;
- Παραλείπει, προσθέτει, αντικαθιστά γράμματα – συλλαβές στο γραπτό λόγο;
- Δε χρησιμοποιεί τα κεφαλαία ή τα χρησιμοποιεί εκεί, που δε χρειάζεται;
- Δε χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης;